2016. augusztus 12., péntek

Karikagyűrű pár várható tömegének meghatározása



Sokakban felmerül a kérdés, mennyibe fog kerülni álmaink karikagyűrűje?!
Az ár kialakítása szempontjából nem elsődleges a gyűrűk várható tömege, de mégis egy jó támpontot ad a karikagyűrű ár meghatározásához.
Alább leírok egy igen egyszerű számítást a karikagyűrű tömegének megközelítő becsléshez:

http://mihalovitsmanufaktura.hu/A kalkulációhoz ismernünk kell az ujjméreteinket ISO szabvány szerint, mely 0,5mm-es pontossággal megadja a gyűrűnk belső kerületét. Ezen kívül a választott gyűrűk szélességét és anyagvastagságát.
Ha a gyűrűk anyagvastagságát „a”-val jelöljük, a gyűrűk szélességét „b”-vel és az ISO szabványszámot „c”-vel, akkor a gyűrűk térfogatát az alábbi egyszerű képlettel számíthatjuk:

Térfogat = a x b x c

A kapott térfogatot, attól függően, hogy hány karátos aranyból szeretnénk készíttetni a jegygyűrűket, egy viszonyszámmal kell megszoroznunk.
Leggyakrabban a 14 karátos aranyötvözetet szoktam ajánlani, mert kemény kopásálló, szép élénk a színe és a 18 karátos aranynál olcsóbb.

14 karátos aranynál ez a viszonyszám 0,014.
Tehát a képletünk így néz ki készen:

Várható tömeg grammban = a x b x c x 0,014

Vegyünk egy egyszerű gyakorlati példát!

Tegyük fel, a párom ujjmérete ISO 55ös, az én ujjméretem ISO62es.
Mindketten 14 karátos gyűrűt választunk.
Ő egy 6 mm széles 1,8 mm anyagvastagságú gyűrűt szeretne és én egy 7 mm széles, 2 mm vastagságút.


Helyettesítsük be képletünkbe az adatokat:

55 x 6 x 1,8 x 0,014 = 8,316 gramm

62 x 7 x 2 x 0,014 = 12,152 gramm

A két karikagyűrű együtt 20,468 grammra jönne ki elvileg. Ilyenkor én már gyakorlatból tudom, hogy a gyűrűpár belső íveinek kialakításakor és a polírozáskor valamennyi anyag elvész, ez lehet kb. 2-3 %.
Végeredményben a kész karikagyűrű pár (2 db) tömege kb. 20 gramm lesz.

(A számítás csak becsléshez szolgál, mert a különböző színű aranyötvözetek sűrűsége kissé eltér. Mégis igen jól alkalmazható a képlet a gyakorlatban, én magam is ezt használom a műhelyben előzetes becsléshez!)
  
Remélem cikkemmel kicsit segíthettem a tisztánlátást és eligazodást az ékszerek összetett világában.

Üdvözlettel,
Mihalovits András 
Ötvösmester 

0620-270-77-77
www.mihalovitsmanufaktura.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése